خدمات پرستاری در منزل
خدمات پرستاری در منزل
خدمات پرستاری در منزل

خدمات پرستاری در منزل، یکی از زمینه‌های خدماتی است که توانسته است با هدف پشتیبانی از سلامت جسمی و روحی افراد، آسایش، راحتی و آرامش را برای خانواده‌های دارای بیمارانی با مشکلات سلامتی به همراه داشته ابشد. در واقع استفاده از خدمات پرستاری این امکان را برای افراد به همراه دارد که با توجه به شرایط سلامتی خود و یا فرد بیمار خانواده، بتوانند از حضور یک پرستار در منزل بهره‌مند شوند.

عموما خدمات پرستاری در منزل شامل همه مراقبت‌های پرستاری و پزشکی است و ارتقاء کیفیت زندگی شخص بیمار و افراد مرتبط با او را به همراه دارد. با ما همراه باشید تا در مورد خدمات پرستاری در منزل اطلاعاتی مفید و کاربردی را مرور کنیم.

خدمات پرستاری در منزل

خدمات پرستاری چیست؟

خدمات پرستاری در منزل، به خدماتی گفته می‌شود که به صورت کاملا تخصصی و با کیفیت عالی به فرد نیازمند در محل زندگی او ارائه می‌شود. این خدمات دامنه وسیعی از خدمات حوزه سلامت و پزشکی از تزریقات و تعویض پانسمان تا مراقبت‌های تخصصی بیماران ICU و CCU را شامل می‌شود. بخش دیگری از خدمات پرستاری در منزل که با همین عنوان ارائه می‌شود مرتبط با خدمات مراقبتی و نگهداری و حفظ شرایط پیرامون فرد بیمار است.

در واقع باید گفت پرستار در منزل، یک نیروی خدماتی با تخصص و مهارت‌های مرتبط با حوزه سلامت و پرستاری است که در کنار افراد نیازمند از نظر روحی و جسمی خدمات مورد نیاز را به آن‌ها ارائه می‌کند. خدمات پرستاری عموما برای افراد سالمند، کودکان، بیماران و افراد ناتوان تعریف می‌شود. دامنه خدماتی که یک پرستار در منزل انجام می‌دهد بسیار وسیع است و همان طور که اشاره کردیم از خدمات تزریق و تعویض پانسمان تا فیزیوتراپی و… را شامل می‌شود.

همه این خدمات نیازمند تبحر، تخصص و تجربه کافی است و نمی‌توان هرکسی را برای ارائه آن‌ها به خدمت گرفت. اما بخش دیگری از خدمات پرستاری در منزل که مرتبط با خدمات مراقبتی نیازمند مهارت یا تخصص خاصی نبوده و امکان دریافت آن از افراد واجد شرایط و مورد تأیید وجود دارد.

انواع پرستار در منزل

پرستار در منزل را با توجه به نوع خدماتی که ارائه می‌دهد می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد که رایج‌ترین آن عبارتند از:

پرستار بیمار:

گاهی اوقات در خانواده فرد بیماری وجود دارد که دارای بیماری خاص و مزمن است و یا بیمارانی که عمل جراحی را پشت سر گذاشته و نیازمند دریافت مراقبت‌های ویژه است در این صورت می‌توان از خدمات پرستار بیمار در منزل بهره‌مند شد.

پرستار سالمند:

برای سالمندانی که به دلیل کهولت سن قادر به انجام امور روزمره زندگی خود نیستند از خدمات پرستار سالمند در منزل استفاده می‌شود.

پرستار کودک:

در برخی از خانواده‌ها مشغله‌های کاری پدر و مادر به اندازه‌ای است که نیاز دارند فرد دیگری به صورت مداوم در کنار فرزند آن‌ها بوده و مراقبت‌های لازم را به عمل آورد. در این صورت از خدمات پرستار کودک به صورت ساعتی و یا شبانه روزی استفاده می‌شود.

انواع خدمات پرستاری در منزل

فهرست خدماتی که تحت عنوان خدمات پرستاری در منزل ارائه می‌شود بسیار متنوع است و با توجه به نقش پرستار باید توسط یک فرد با تجربه، با مهارت کافی و دارای مدارک تخصصی انجام گیرد. مهمترین خدمات پرستاری در منزل شامل برنامه‌های نظارتی و تخصصی به شرح زیر می‌شود:

– تنظیم برنامه مراقبتی روزانه مخصوص بیماران

– استحمام و رسیدگی به نظافت شخصی بیمار، سالمند یا کودک

– نظارت بر تغذیه بیمار و رعایت توصیه‌های پزشکی در این زمینه

– انجام یا تعویض پانسمان و انواع تزریقات

– انجام گاواژ

– انجام فرآیند ساکشن در منزل

– مراقبت و رسیدگی تمام وقت از بیماران معلول یا سالمند

– انجام سونداژ و مراقبت‌های مربوط به آن

– خدمات مرتبط با انجام، مراقبت و کشیدن بخیه‌ها

– مراقبت از زخم‌های بیمار

– پیشگیری و مراقبت از زخم بستر

– کمک در شستن و تعویض لباس‌های بیمار

– انجام فیزیوتراپی و ماساژ

– تعویض ملحفه و بهینه‌سازی شرایط بستری بیمار

– رسیدگی و نظارت بر مصرف داروها (سروقت و دوز مناسب)

– ایجاد جابجایی و تحرک در بیماران بی‌حرکت

– بررسی روزانه قند و فشار خون بیمار

– ارتباط صمیمی، دوستانه و مهربانانه با بیمار

– انجام کاردرمانی در منزل

چه افرادی کاندید دریافت خدمات پرستاری در منزل هستند

همان طور که در بخش‌های ابتدایی هم بیان شد، افراد با شرایط مختلف می‌توانند از مزایای پرستاری در منزل بهره‌مند شوند. برخی افراد به واسطه شرایط جسمانی یا روحی خاص، افراد دارای کهولت سن، بیماران، معلولان جسمی و حرکتی و کودکان مهمترین کاندیدهای دریافت خدمات پرستاری در محل هستند.

مزایا و اثرات مثبت خدمات پرستاری در منزل

مطمئنا دریافت خدمات پرستاری در منزل با مزایای بسیاری هم برای فرد نیازمند و هم افراد خانواده او همراه خواهد بود که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

احساس امنیت و آرامش فرد دریافت کننده خدمات

مهمترین مزیتی که می‌توان به آن اشاره کرد احساس امنیت و آرامش فرد دریافت کننده خدمات است. این مسئله به ویژه در مورد سالمندان و کودکان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و بدون شک فرد در خانه خود احساس آرامش، راحتی و امنیت بیشتری خواهد داشت.

آرامش اعضای خانواده

از طرف دیگر خانواده نیز با توجه به دریافت بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات حوزه سلامت و مراقبت توسط فرد مورد نیاز، با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به زندگی خود مشغول می‌شوند، عذاب وجدان ندارند و آسایش و آرامش بیشتری بر فضای خانواده حاکم خواهد بود.

دریافت خدمات تخصصی

یکی دیگر از مزایای دریافت خدمات پرستاری در منزل آن است که در مورد بیماران و افراد با شرایط خاص، دریافت خدمات تخصصی و دقیق نیازمند مهارت و آگاهی است که هیچ کس جز یک پرستار حرفه‌ای و متخصص نمی‌تواند شرایط ایده آل را برای پرستاری و مراقبت از چنین شخصی فراهم کند.

پیشگیری از بحران

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم استفاده از خدمات پرستاری با عنوان یک راهکار پیشگیرانه است. حضور یک پرستار متخصص در منزل می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات پزشکی و ایجاد شرایط بحرانی برای بیمار پیشگیری کند. نظارت مداوم بر شرایط جسمانی و روحی بیمار و ارائه آموزش‌های بهداشتی مورد نیاز از جمله دیگر اقداماتی هستند که از طریق دریافت خدمات پرستاری در منزل حاصل می‌شوند. این مورد می‌تواند نقش مهمی در افزایش سلامت و کاهش هزینه‌های درمانی داشته باشد.

یک پرستار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از مهمترین نکاتی که در استخدام پرستار منزل باید به آن توجه شود، استانداردهای موجود در این حوزه است. در واقع در اختیار داشتن یک پرستار با ویژگی‌های خوب می‌تواند بهترین تجربه را برای افراد به همراه داشته باشد. از آنجایی که ممکن است یک پرستار حضور مداوم و ۲۴ساعته در کنار بیمار و خانواده او داشته باشد و یا ساعات زیادی از شبانه روز را در کنار آن‌ها سپری کند بسیار مهم است که با ویژگی‌های یک پرستار خوب آشنایی داشت تا با صرف هزینه در استخدام چنین افرادی بهترین خدمات را دریافت کرده و آرامش و امنیت خاطر را تجربه کرد.

گاهی اوقات نیاز است که تنها خدمات پزشکی دریافت کرد که در این صورت بهتر است به دنبال پرستارانی بود که دارای مدرک تخصصی هستند و مهارت بالایی در انجام خدمات دارند.

در مورد پرستار کودک باید علاوه بر نگهداری و مراقبت از نظر روانشناسی آشنایی کافی با کودکان در شرایط سنی مختلف و نیازهای آن‌ها داشته و بتواند ارتباطی صمیمانه و قوی با کودک برقرار کند. ممکن است نیاز باشد که پرستار در انجام تکالیف، آموزش‌ها و یا سبک تغذیه و تحرکات کودکان به آن‌ها نظارت داشته باشد.

یک پرستار خوب باید ویژگی‌های شخصیتی چون قابل اعتماد بودن، درک همدلانه، سبک رفتاری منظم و سیستماتیک، مدبر، مهربان و منعطف، مسئولیت‌پذیر و خوش اخلاق، حساس به نیازهای بیمار، فعال و تمیز در نظافت و… را دارا باشد.

پرستار باید بتواند شرایط بحرانی را به خوبی مدیریت کند، همراهان و فرد بیمار را آرام کند و تنش موجود در فضا را به خوبی برطرف نماید. دریافت خدمات پرستاری در منزل تهران برای خانواده‌های تهرانی که اغلب دارای مشغله‌های کاری بسیاری هستند و یا زمان زیادی در ترافیک‌های شهری می‌گذرانند و عموما وقت و تمرکز کافی برای رسیدگی به عزیزان خود را ندارند یک انتخاب عالی با مزایای بسیار خواهد بود.

دریافت خدمات پرستاری ICU و CCU در منزل

اغلب افراد اطلاع ندارند که برای بیماران با شرایط خاص نیز می‌توان از خدمات پرستاری استفاده کرد. معمولا افرادی که بیماری آن‌ها پیشرفته است و استفاده از تجهیزات ICU و CCU باید در شرایط مراقبتی و مواظبتی آن‌ها به کار برده شود نیز امکان استفاده از خدمات پرستاری در منزل را دارند.

چنین بیمارانی با امکان استفاده از تجهیزات ICU که مخصوص خدمات پرستاری در منزل ICU طراحی و ساخته شده است، بعد از ترخیص از بخش ICU یا سایر بخش‌های بیمارستان و رعایت استانداردهای پزشکی و درمانی در حال انتقال می‌توانند مراقبت‌های روزانه مورد نیاز را در خانه دریافت کنند تا خطر ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی و سایر موارد تا حدود زیادی کاهش یابد.

معمولا هزینه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بسیار زیاد است و استفاده از خدمات پرستاری در منزل با استفاده از تجهیزات مرتبط با بخش‌های ICU و به مراتب کمتر از هزینه‌های مرتبط با بستری این بیماران در بیمارستان است.

سطوح مختلف پرستاری CCU و ICU در منزل

این خدمات در سطوح مختلفی در منزل ارائه می‌شوند که در حالت کلی به سه سیستم مجزا طبقه‌بندی می‌شوند و بر اساس آن بیماران اقدامات پرستاری را به شکل مستقل، جزئی و کامل دریافت می‌کنند.

– در مورد بیماران با شرایط مناسب (بیمارانی که شرایط جسمی خوبی دارند) فرد بیمار تمام نیازهای خود را دریافت می‌کند و فقط به آموزش خودمراقبتی مثل کنترل عفونت و پیشگیری در بیمارانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند نیازمند هستند.

– در مورد بیمارانی که سیستم نسبی دارند، بیشتر نیازهای بیماران به پرستار بستگی دارد و بیمار برای رسیدگی به آن‌ها نیازمند دریافت کمک‌های تخصصی پرستاری و پیراپزشکی است.

– دسته دیگری از بیماران نیز به دلیل شرایط جسمانی خود نیاز به حضور دائم و مراقبت کامل پرستار دارند و همه نیازهای آن‌ها عموما توسط پرستار یا نیروهای ارائه دهنده خدمات مراقبتی برطرف می‌شود.

استفاده از تجهیزات و امکانات پزشکی در منزل

گاهی اوقات در کنار حضور پرستار در منزل، نیاز است که بیمار برای تشخیص یا بهبود بیماری خود در منزل، از بعضی وسایل و تجهیزات پزشکی نیز استفاده کند. برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل در کنار ارائه این خدمات، تجهیزات پزشکی مورد نیاز را نیز ارائه می‌کنند.

هزینه خدمات پرستاری در منزل

تعرفه‌های مرتبط با دریافت خدمات پرستاری و اعزام پرستار به منزل هر سال با نظارت وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه و خدمات درمانی تعیین و به مراکز و بیمارستان‌های خدمات مراقبتی و درمانی اعلام می‌گردد.

با این حال ممکن است تعرفه‌ها و هزینه‌ها با توجه به شرایط بیمار، نیازهای تخصصی درمانی و مراقبتی و… برای هر بیمار متفاوت باشد. عوامل دیگری چون فاصله مرکز تا منزل یا محل کار فرد درخواست دهنده، نوع بیماری و مدت زمان پرستاری، میزان سختی کار پرستار، زمان مراجعه پرستار در ساعات شبانه روز، میزان همکاری درخواست دهنده با پرستار و … نیز از جمله فاکتورهای تأثیرگذار بر تعرفه‌های پرستاری در منزل به شمار می‌روند.

برای این که بتوانید هزینه‌های مرتبط با استفاده از خدمات پرستاری در منزل را برآورد کنید امکان مشاوره رایگان برای کاربران فراهم شده است و شما می‌توانید در ارتباط با کارشناسان یک مجموعه با بیان شرایط بیمار یا افراد نیازمند خدمات پرستاری، مدت زمان نیاز به حضور پرستار و سایر شرایط و انتظاراتی که دارید، به صورت نسبی از هزینه‌های مرتبط با این خدمات مطلع شوید.

روزانه در سراسر دنیا افراد زیادی نیازمند دریافت خدمات مراقبتی، پرستاری و پزشکی هستند. در حال حاضر شما می توانید از طریق کلینیک دکتر دیباجی و استفاده از خدمات آن ، با ثبت درخواست استخدام پرستار می‌توانید خدمات پرستاری در منزل متناسب با شرایط و امکانات مورد نیاز خود را استفاده نمایید.

با توجه به این که نگهداری از افراد بیمار، سالخورده، معلولان و کودکان نیازمند وقت و هزینه‌های بسیاری است، استفاده از خدمات حاضر در این زمینه می‌تواند علاوه بر صرفه جویی بسیار در هزینه و وقت، به آرامش خیال خانواده و فراهم کردن بهترین و ایده آل‌ترین شرایط بستری و مراقبت برای افراد نیازمند همراه باشد.