لیزر موهای زائد
در دنیای امروز، از بین بردن موهای زائد و داشتن پوستی صاف و بدون موها برای بسیاری از افراد اهمیت دارد. روش‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد، اما لیزر موهای زاید به عنوان یکی از روش‌های موثر و پرکاربرد شناخته شده است. در این مقاله، به بررسی لیزر موهای زاید و کاربردهای آن در از بین بردن موهای زائد می‌پردازیم.
لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک عمل پزشکی است که توسط یک تیم پزشکی انجام می‌شود و امکان از بین بردن دائمی‌مو را فراهم می‌کند. پرتو نور لیزر انواع موهای بدن را در قسمت‌های مختلف بین می‌برد و به مرور زمان رویش آنها را متوقف می‌کند زیرا ما مو را از ریشه تخریب می‌کنیم ، به همین دلیل است که می‌گوییم حذف دائمی‌موهای زائد است. این در واقع یک عمل پزشکی است که باید در یک مرکز درمانی پزشکی زیبایی انجام شود که نمی‌توان آن را توسط افراد متفرقه و غیر متخصص زیبایی انجام داد. اما همانطور که بیان شد می‌تواند توسط یک متخصص پوست انجام شود.

چه نواحی از بدن را می‌توان لیزر کرد؟

لیزر موهای زائد را می‌توانیم برای کل بدن انجام دهیم. اما عرف‌ترین مناطق بدن شامل پاها، ناحیه بیکینی و زیر بغل است. همچنین تعداد کمی ‌از بیماران هستند که صورت را هم لیزر می‌کنند، ممکن است مو، سبیل یا بین ابروها هم لیزر کنند. فقط باید در مناطق خاصی مراقب لیزر کردن باشید، اگر موهای ناحیه‌ای از بدن خیلی ریز باشد ممکن است پزشک از لیزر کردن آن نواحی امتناع کند زیرا می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و باعث ضخیم شدن مو یا تحریک آن  شود.

جالب است بدانید که این روش برای افرادی که سری تاس دارند و موهای ریز در می‌آورند هم روش مناسبی است زیرا دیگر مجبور نیستند برای موی کم خود به آرایشگاه بروند و همیشه اصلاح کنند، در نتیجه هیچ منطقه غیرممکنی برای لیزر وجود ندارد!

آیا لیزر بی خطر است یا می‌تواند باعث سرطان شود؟

خطر سرطان با لیزر وجود ندارد، زیرا طول موج لیزر در طیف مادون قرمز قرار دارد. مثل اشعه ماوراء بنفش نیست که پوست را بسوزاند و مضر باشد. علاوه بر این، لیزر تنها چند میلی‌متر به عمق پوست نفوذ می‌کند، بنابراین هرگز با اندامی به صورت مستقیم و مخرب‌ تماس ندارد. اگر سینه‌ها را لیزر کنید، خطر سرطان سینه وجود ندارد.

تنها خطر لیزر، سوختگی است و موارد زیادی برای جلوگیری از آنها وجود دارد که به خوبی برای بیماران توصیه می‌شود، مانند قرار نگرفتن در معرض نور خورشید یا استفاده از کرم مخصوص لیزر که یکی از این روش‌ها است. در نتیجه می‌توان گفت که امروزه این تنها خطر لیزر موهای زائد است.

آیا رنگ مو در لیزر موهای زائد اهمیت دارد؟

لیزر ملانین موجود در مو را هدف قرار می‌دهد. افرادی که لیزر برای آنها بسیار موثر خواهد بود کسانی هستند که پوست بسیار سفید با موهای بسیار تیره دارند. همچنین می‌توانیم پوست تیره را با موهای سیاه و پوست سیاه را با موهای سیاه درمان کنیم. اما افرادی که نتایج کمتری دارند کسانی هستند که موهای بلوند و قرمز دارند. مهم است که این کار را آرام آرام انجام دهید و با یک پزشک مشورت کنید.

بهترین زمان برای شروع جلسات لیزر چه زمانی است؟

ما می‌توانیم در تمام طول سال شروع به استفاده از جلسات لیزر موهای زائد کنیم. اما از آنجایی که یک ماه قبل از جلسه باید از آفتاب دوری کنید، کار راحت‌تر است و توصیه می‌شود از پاییز شروع کنید. تا تابستان تقریباً جلسات‌تان تمام شده است، یکی دو جلسه باقی مانده است که از یک جایی به بعد نیاز به رجوع کردن مکرر برای لیزر موهای زائد نیست. اما در کل پاییز فصل ایده آل لیزر است، زیرا بین شش تا هشت جلسه، بین شش تا هشت هفته طول می‌کشد.

برای شروع لیزر موهای زائد باید چه کار کنید؟

قبل از شروع لیزر موهای زائد، یک مشاوره با پزشک مخصوص کلینیک زیبایی خود داشته باشید که اکثرا هم رایگان است. مطمئن شوید که همه موارد منع مصرف مانند برنزه نکردن یک ماه قبل از لیزر را پیگیری کرده باشید. همچنین زنان باردار یا شیرده به هیچ عنوان نمی‌توانند جلسات لیزر را بگذرانند چون برای نوزاد کاملا مضر است و در هیچ مرکز لیزری این کار انجام نمی‌شود.

آیا لیزر می‌تواند بر عدم تعادل هورمونی اثر بگذارد؟

در صورت عدم تعادل هورمونی، واقعاً این پزشک است که خواهد دید لیزر به صلاح شما است یا خیر. این بستگی به منطقه مورد نظر شما برای لیزر دارد، به همین دلیل است که اولین مشاوره را باید حتما از دکتر خود و در مرکز زیبایی خود از او بگیرید. البته این درست است که بعد از بارداری برخی از موها به خصوص در نواحی وابسته به هورمون‌ها ممکن است بعد از یک دوره طولانی برگردند، زیرا تغییرات هورمونی وجود دارد و گاهی اوقات ممکن است موها تحریک شوند.

اما برای بازگشت به عدم تعادل هورمونی، زمانی که چانه و گردن را لیزر می‌کنیم، اغلب نمی‌توانیم از قبل از این اختلالات مطلع شویم. شما باید آن را آزمایش کنید و فقط یک متخصص می‌تواند ببیند که آیا این امکان پذیر است یا خیر. اگر اختلالی در این خصوص دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ذکر این نکته بسیار اهمیت دارد.

لیزر موهای زائد چند جلسه است؟

برای لیزر موهای زائد باید بین شش، هشت یا ده جلسه بسته به نواحی آن انجام دهید. اگر آنها را به درستی انجام دهیم، اگر آفتاب نگیریم، می‌تواند بهترین پاسخ دهی را داشته باشد. پس از تکمیل دوره ذکر شده، نیازی به مراجعه برای جلسات نگهداری نیست و فرآیند رشد موهای زائد بسیار کند و کندتر می‌شود.

اما بیشتر اوقات، افراد مواردی که بیان شد را رعایت نمی‌کنند و نتیجه لازمه را هم به راحتی کسب نمی‌کنند. بنابراین به راحتی چرخه‌های رشد مو را از می‌دهند. پس از تکمیل دوره، ممکن است لازم باشد یک جلسه نگهداری یک بار در سال یا هر دو سال یکبار انجام دهید که این فرآیند ماندگار شود.